• burlov_1148x590_2
  • burlov_1148x590_3
  • burlov_1148x590_1

Ett av Öresunds största köpcentra fick ett efterlängtat ansiktslyft

Med en strategisk placering i anslutning till motorvägar och ringleder, har Burlöv Center utvecklats till ett av Öresundregionens största köpcentrum.

Det uppdrag som Ågren fick handlade om att ge hela centrat ett efterlängtat lyft, såväl design- och innehållsmässigt. Ågren ansvarade bland annat för den kommersiella utvecklingen av centret som nu fick ny konsekvent design och större yta. Arbetet påbörjades 2002 med premiär i juni 2008. Totalt utvecklades 40 000 kvm med en butiksmix som omfattar 70 stycken butiker, både välkända kedjor och mindre lokala aktörer. Som ett bevis på allmänheten och branschens uppskattning blev centrat nominerat till Årets köpcentrum 2006. Goda anslutningar för bil- och kommunala transporter och närheten till såväl storkommunerna Malmö och Lund lockar ett stort antal besökare från hela regionen.

Per Norberg, arkitekt:

Typiskt för Burlöv är att det präglas av familjeshopping rakt igenom. Såhär flera år efter premiären har det visat sig vara ett hållbart koncept. Centrat har behållit sin popularitet över tid. Det påminner mig lite om varumärket Volvo i sin själ: Beständigt, pålitligt och tryggt!

Projekt

Projekt
2002
Uppdragsgivare
Eurocommercial properties
Storlek
ca 40 000 kvm
Antal butiker
70

Ågrens ansvar

Masterplan
Arkitekt
Bygglov
Kommersiell design